Born in 1987: The Animated GIF

Londres possui mais de 240 museus, mas apenas um realmente dedicado à Fotografia, o Photographers’ Gallery, que fica no Soho, perto da Oxford St.

Em seu novo programa digital, Born in 1987: The Animated GIF, uma exposição dedicada a este muito desprezado formato de imagem, 40 imagens GIF produzidas por artistas de diversas origens serão apresentadas em um website e em uma parede digital de 2,7 x 3 m, o “The Wall” , no térreo da galeria.

Round and Round on a Humpy Day

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O que achei mais interessante em tudo isso foi descobrir que uma instituição tão relevante para a Fotografia está trabalhando com GIFs, esta forma de arte que eu mesmo adotei há algum tempo. Além disso, estes 40 GIF formam um acervo visual riquíssimo, fora os dois textos conceituais, um do Matthew Fuller (Centre for Cultural Studies, Goldsmiths, University of London) e outro do Daniel Rubinstein (editor de Filosofia da Fotografia e senior lecturer no departmento de Arte e Midia da London South Bank University).

Fora que este conjunto de 40 será acompanhado por séries de GIF enviados via internet por qualquer pessoa, em caráter rotativo, através da Tag no Tumblr #BornIn1987. E, na primeira rodada selecionada, já constam 3 de minhas criações, estes que ilustram o post, sendo que 2 deles foram criados a partir de print screens já com esta possibilidade de exposição na cabeça.

Keep your head up

Este espaço “The Wall” é parte de um programa de pesquisa da Photographers’ Gallery que tem como intuito explorar assuntos relacionados à imagem digital, sua disseminação e sua maneira de apresentação em telas digitais.
E a inauguração deste espaço se dará com a exposição de GIFs. Bacana, né?

Muybridge Still II

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Sobre o The Wall e os GIF:

For the opening show, The Wall will address a unique form of image which is best experienced via a screen: the animated gif. The GIF is an image file format created in 1987 by CompuServe as a portable, low bandwidth image file easily rendered by a web browser. Restricted to only 256 colours, and able to store multiple frames in a single image, the GIF brought animated movement to the static webpages of the 1990s in an era before YouTube and Flash. “The Wall” on GIF images.

Um extrato da página do Tumblr da exposição:

The resulting GIFs range from the graphic to the photographic, the subtle to the psychedelic, and demonstrate a wide diversity of approaches which respond to the GIF’s particular history and aesthetic qualities. The GIFs on this website are also viewable on The Wall, a 2.7 x 3m Sharp Video Wall located on the ground floor of our gallery in Ramillies Street, London. From 17th June, these works will be joined by a rotating selection of submissions from the public. Instructions on how to contribute can be found here. More information and images of The Wall can be found here.

Um trecho do texto do Matthew Fuller:

The animated GIF provides a form of image that is in certain senses both still and moving.  It introduces the form of the loop into the static image.  (…)  As well as being photographic, they can also be drawn as with many of those composed or gathened by artists such as Olia Lialina and Dragan Espenscheid.  (…)  The animated GIF allowed pixels to dance.  It turned compression formats into pop culture and, with its patent now thankfully expired, looks set to do so for a few repeats more. (via Giffed Economy by Matthew Fuller | Born in 1987.)

E um trecho do Daniel Rubinstein:

The revival of the animated GIF marks a point in the history of the web when it finally became sufficiently advanced to take pleasure in its own obsolescence. (…) Technology, it seems, repeats itself twice, first as a breakthrough, second time as nostalgia. It is salutary to remember that until the first GIFs started to twist and flicker in browser windows the computer screen was a motionless and silent place populated only by columns and tables. (…)
The GIF is a minor art form not only because it escaped – at least for now – the attentions of critics and collectors, but mainly because it does not owe its existence to the binary oppositions between image and matter or form and content that dominate the discourses of art and photography. Even the most realistic and life-like photograph is bound to lose its truth value as an animated GIF, hence the GIF evacuates the photograph of meaning; it destroys its cherished qualities of truth and memory and in so doing it opens up a space for photography to happen. (via Gif Today by Daniel Rubinstein | Born in 1987.)

Serviço:

BORN IN 1987: The Animated Gif
THE WALL (Photographers’ Gallery, 16 – 18 Ramillies Street, London W1F 7LW)
19 Maio  a 1 Julho de 2012
http://joyofgif.tumblr.com
OPEN 7 DAYS, ADMISSION FREE
Monday – Saturday 10.00 – 18.00
Thursday 10.00 – 20.00
Sunday 11.30 – 18.00
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